Berlin!

Nyheter

Nedan visas de tio senaste nyheterna. Klicka pŚ "Se fler" i rutan "Senaste rubrikerna" till hŲger fŲr att se šldre nyheter.

Hemma - the end - skriven av Andreas 2008-02-02 17:21

Efter nästan 6 månader på resande fot har vi nu sovit de första nätterna i vår egen säng. Det var med blandade känslor vi steg av planet på Arlanda i duggregn och nollgardig temperatur med för lite kläder.

Känslorna gick dock ganska snabbt över till det positiva när vi såg det vackra och välordnade svenska samhället och fick den första svenska maten på ett tag (vem visste att man kunde sakna en rågmacka med leverpastej så mycket?).

Vad har varit bäst, sämst, högst eller kallast? Omöjligt att svara på utan att läsa igenom bloggen då starten känns som flera år bort och alla upplevelser och länder är för annorlunda för att kunna jämföras.

Ibland har resandet känts onaturligt och lite som vår vän DiCaprio säger i the Beach; backpackers vill bara ta den säkra vägen och göra samma sak som alla andra. I nästa ögonblick har upplevelserna känts unika och vi har ibland inte vetat var vi ska hamna nästa dag.

Största skillnaden mot en semester är inblicken man får i andra människors liv t.ex. resortägaren Marc i Micronesien eller farmarparet Bill, Leitu på Nya Zeeland och Jane ute i öknen i Australien.

Bröllopet var förstås höjdpunkten på resan och det blev precis som vi hade planerat (planeringen var bara ett par mail). Superkul att träffa alla som passade på att ta en semester och vi hann med både gemensamma middagar och aktiviteter.

Tack till de som vi fått bo hos på vägen alla nya och gamla resekompisar och såklart våra läsare!

Relaxed in style Andreas

Yo wasup Camilla

Kommentera (2901)

Tiden efter brollopet - skriven av Camilla 2008-01-26 12:52

Dagarna efter brollopet stannade vi kvar pa Koh Lanta och umgicks med familj och vanner, kandes nastan som att vara hemma igen. Vi chartrade bland annat en egen speedboat som vi akte runt till en massa fina snorkel stallen, strander och en grotta.

Den 21:a stack vi och nagra vanner ivag till Kao Lak dar vi ater igen chartrat en bat for att ta oss runt bland Similian islands. Dar gjorde vi en hel del haftiga dyk och sag en 4 meters manta, nagra hajar och en massa fina fiskar. Till och med varan certifierade snorklare Carro fick se mantan sa alla var nojda med resan. Baten var liten och enkel och vi sov alla pa madrasser pa taket med bara talt over oss men det var mysigt och skont nar vinden flaktade. Servicen var daremot forstklassig och vi forsags hela tiden med mat och fardigmonterad dykutrustning.

Efter dessa tre intensiva dykdagar har vi mest slappat pa stranden har i Kao Lak. Idag akte vi taxi till en strand lite langre bort for att aterigen slappa, bada och ata.

I overmorgon aker jag och Andreas tillbaka till Bangkok for att sedan aka hem till Sverige, det ska bli riktigt harligt!

Speedboat extra fast

Hela ganget pa snorkeltrippen

Similian crew

Camilla med mer an 40 dyk i kroppen

Kommentera (1573)

Brollop - skriven av Andreas 2008-01-19 11:49

Nu ar vi gifta! En jattemysig cermoni holls pa Moonlight resort den 18 januari i solnedgangen. Det hade regnat hela dagen men som ett mirakel sprack himlen upp vid 4-tiden. Allt gick som smort och var lilla planerade fest blev ganska stor da totalt 24 gaster dok upp (ungefar tre ganger sa manga som vi trodde fran borjan.

Tack for alla gratulationer hemifran och stort tack till alla pa plats.

Kommentera (4225)

Koh Lipe - skriven av Andreas 2008-01-11 08:05

Nu har vi tagit en veckas semester fran resandet, det behovs faktiskt ibland, och slappar pa koh Lipe nara gransen till Malaysia.

Vi har dykt, snorklat, spelat vollyboll och bara slappat. Koh Lipe ar verkligen en paradiso med klart vatten och vita puleverstrander.

Nu borjar brollopet verkligen narma sig och imorgon sticker Andreas till Ao Nang for att mota kompisar medan Camilla aker till Lanta for att mota upp familj och andra som kommer tidigt.

Nagra bilder

Camilla i en longtail

Baten pa en strand

Den evigt eftersokta Nemo

Kommentera (1668)

Antligen ar vi pa Koh Lanta! - skriven av Andreas 2008-01-05 06:05

Efter "nyarsfirandet" i Hanoi strosade vi runt pa stan i tva dagar och lyckades anda undvika de storsta sevardheterna. Den andra januari hoppade vi pa vart lagprisflyg till Bangkok, forsta klass (!!) for 80$.

Val i Bangkok gjorde vi tva jobbiga besok hos skraddaren men fick till slut ut valsittande klader utan att bli av med fler pengar eller kreditkortsnummer.

Bussen till Krabi tog 15 timmar med bussen var den bekvamaste hittills pa resan sa det var helt ok. Ytterliggare nagon timmes batresa senare var vi pa Lanta och fixade ett helt ok boende. De billigaste stallena vi hittat annu ar 600 baht (120 SEK).

De kanns hur som helst harligt att vara nere till varmen och bada i havet for forsta gangen sedan Australien.

Idag har vi hyrt en moppe och utforskar on infor brollopet.

Kommentera (2435)

Ninh Binh och utflykter pa moppe - Vietnam - skriven av Andreas 2007-12-31 06:32

Nu ar vi aterigen i Hanoi efter nagra dagars utflykt till Ninh Binh 3 timmar soderut. Ninh Binh visade sig vara en riktigt trakig hala men med massa fina utflyktsmal runt omkring.

Camilla spenderade den forsta dagen magsjuk pa hotellrummet efter att ha atit nagot konstigt i Hanoi dagen innan.

Dagen efter hyrde vi en motorcykel och akte tillsammans med tva hollanska tjejer, som vi traffade redan pa bussen fran Laos, till nationalparken Cuc Phoung. Parken lag 45 km bort och ytterliggare 20 km pa motorcykeln till parkens mitt. Vi sag fina landskap, tat djungel och en stor grotta som vi fick utforska pa egen hand. Pa vagen ut besokte vi ett rehabiliteringscenter for apor. Riktigt haftigt!

Tillbaka pa hotellet dok aterigen var hollandske van Jaap helt otippat upp. Han berattade en riktig skrackhistoria pa sin resa norrut som tvingade honom att vanda om och av en slump hamna pa samma hotell i samma stad som vi. Aven nagra tjejer vi traffat tidigare dok upp och vi hade en trevlig Bia Hoi kvall tillsammans. Det ar lite lustigt att man stoter pa de fa backpackers som finns har hela tiden.

Dagen efter tog vi aterigen motorcykeln och akte till Tam Coc dar vi roddes runt av en liten tant och hennes son i tva timmar pa oversvammade risfalt omgivna av hoga limestone-klippor. Sjalvklart forsokte de upprepade ganger salja "fina" saker till oss och avslutade med att krava dricks. Pa det hela taget anda mycket mysigt.

Vadret ar med sydostasiatiska matt riktigt kallt och mulet. Kusin Karin med pojkvan bestamde sig mycket forstandigt att stanna i varmen i soder over nyar, sjalva ska vi hitta en mysig resturang och ata lite pasta eller nagot :).

Lite bilder

Utanfor hotellet i Hanoi

Battur till Cat Ba

Idolbild fran Cat Ba

Andreas och Jaap hogst upp pa en kulle
Photobucket

Streetfood i Hanoi (magsjuka here we go!)

Moppefard till Cuc Phoung

Roddbat i Tam Coc

Gott nytt ar!!

Kommentera (3181)

You buy something - jul i Vietnam - skriven av Camilla 2007-12-26 09:35

Nu ar vi tillbaka i Hanoi igen efter nagra dagar pa en o, Cat Ba Island, i Halong bay. Vi blev overtalade att ta en tour dit och tillbaka istallet for att forsoka ta en direkt buss och farga dit sjalva. Ett alternativ som visade sig vara billigare men man fick utharda lite ihardiga forsaljare och hundratals andra turister. Val pa on var det dock lugnt och inte alls sa manga turister. Detta innebar att forsaljarna var annu mer pa de fa som fanns dar och ropade efter oss 'You buy something!' mer som en order an en fraga.

Dagen innan julafton dok var Hollandske resekamrat fran Vietnamgransen upp pa on och vi 'firade' jul med honom. Pa julafton hyrde vi nagra skrotiga cyklar och tog oss till nationalparken dar vi hikade upp till en kulle, fint! Pa kvallen at vi nagra goda rakor och lite farska varrullar och killarna drack bia hoi medan jag festade pa Tequila Sunrise. Det var dock inte sa mycket juleljus i staden eftersom den rakat ut for elavbrott hela julaftonen.

Har i Hanoi ar det kallt (18 grader) och regnigt idag och vi har bara varit ute en svang pa stan och skaffat nya bocker och atit lite street food. Alla inkop ar ett projekt har eftersom man maste pruta annars blir man totalt lurad.

De senaste dagarna har vi haft rejal hemlangtan och bland annat nostalgiskt surfat runt pa vara jobbs hemsidor.

Det ar lite hardare stamning pa gatan har an i bade Thailand och Laos och vietnameserna kan vara valdigt skarpa att ha att gora med. Att ta sig over gatan ar ocksa en konst...

Kommentera (18200)

Riktig backpacking med dubbla pengaproblem i Laos - skriven av Andreas 2007-12-21 12:26

Efter en hel trevlig vecka i Luang Prabang var det dags att avsluta den trevliga vistelsen. Vi var trotta efter tva dagars sportanden med nagra timmars kajakande en dag och 50 km cykling nasta dag.

Efter detta var det dags att fira Camillas fodelsedag med massage (5$ for en timme!) och god mat pa Villa Santi. Vi kom dock av oss lite i firandet efter att ha forsokt ta ut pengar fran vart gemensamma kort och fatt avslag tva gangar. lite konstigt eftersom det fungerade precis dagen innan...

Efter ca tva timmars detektivarbete med samtal till telesvar hos handelsbanken och manga svordomar och panikattacker kom vi fram till att kontot var tomt genom tre stora uttag. Problemet var att det var lordag och banken kunde vi inte fa tag pa foren mandag kvall Laos-tid. Vi at hur som helst en god middag och lugnade oss lite, pengar ar ju bara vardsliga saker, eller hur?

For att gora det hela lite jobbigare akte vi vidare pa en redan inbokad fard 6 timmar upp for en lite flod, underbart vacker fard som ibland gick rakt uppfor forsar med stenar pa bada sidorna. I Nong Khiew bodde vi vid floden i en lite fin bungalow med jattelika limestone klippor runt omkring. Har lyckades vi till slut hitta en mobiltelefon som vi kunde ringa till Sverige med och fick besked fran banken att uttagen var gjorda fran Camillas kort (endast anvant tva ganger i Bangkok pa "sakra" stallen) och att kortet nu var sparrat. Vi kunde andas ut lite och fortsatta med det skona livet i Nong Khiew.

I Laos utanfor Luang Prabang och Vientienne (huvudstaden) finns det inga bankomater eller nagot annat satt att fa nya pengar och i stressen med problemet tidigare hade vi inte raknat sa noga pa hur mycket pengar vi hade kvar foren nu, det var inte mycket...

Det nya detektivarbetet hur man tar sig till Hanoi borjade. Busstationen i Nong Khiew gick inte att anvanda da den endast forsokte lura pa en biljetter till sina egna bussar aven om du inte skulle till samma stalle som bussen :). Hur som helst lovade var favoritresturang att en lokalbuss skulle passera varje kvall runt 20.00. Vi vantade och vantade och fram emot 24.00 kom faktiskt en buss och med mycket vinkande stannade den. Bada tva fick sitta pa fina plastpallar som vek sig i varje kurva. Golvet pa bussen var stekhett och chaufforen gick troligen pa speed (galet oppna ogon och skamt som bara han skrattade at). Bussen gick sonder tva ganger forsta timmen men 14 timmar senare var vi framme i Sam Nua.

Vi fortsatte mot staden narmast gransen i en liten lastbil, inga andra vasterlaningar hade synts till sedan starten i Nong Khiew. Dar snokade vi reda pa en buss som nasta dag eventuellt skulle ga till gransen (om det kom nagra fler passagerare).

Efter 10 timmars harlig somn i en sang (!!!) forsokte vi hitta bussen och eventulla passagerare men tyvarr var vi de enda, som tur var fanns det en som passerade fran en annan stad som vi kunde trycka oss in i och tuffade sakta mot Vietnam.

Vi traffade faktiskt ytterliggare en "fallang" som vi slog folje med over gransen och han visste att en buss till Hanoi skulle ga tre ganger per vecka direkt fran gransen. Med rent flax lyckades vi pricka in den med 5 minuters marginal och satt lyckliga pa riktiga saten pa bussen. Pengarna rakte precis och i Hanoi finns det nya bankomater.

Trots att alla sager hur mycket man blir lurad hela tiden i Vietnam kom vi till ett jattebra och prisvart hotell efter endast 12 timmars galen bussfard. Det kandes som vi precis vunnit forsta pris i en viktig tavling!

Narmaste planerana ar att fira jul i Halong bay och sedan aka till Nin Bihn. Den andra januari flyger vi tillbaka till Bangkok.

Cry me a river

Fin bat!

Utsikt fran bron i Nong Khiew

Opalitlig buss

Kommentera (2128)

Luang Prabang - Laos - skriven av Camilla 2007-12-12 14:57

Efter tva dygn pa Mekongfloden i en slowboat fylld med 80 andra turister kom vi antligen fram till Luang Prabang i Laos, men redan efter 10 minuter i Laos blev vi miljonarer! En miljon ar dock inte vart mer an 100$. LP ar en vacker stad med manga Wat (tempel) overallt och moderna, billiga och mysiga restauranger. De har flera nattmarknader med massor av vackra hantverk, men man maste pruta rejalt, Andreas borjar bli en hejjare pa det nu.

Vi har mest tagit det lugnt och strosat runt i staden. Igar akte vi till ett av vattenfallen och nagra sma byar pa vagen. Vattenfallet var nog det maktigaste vi satt hittills och vi har ju sett en hel del vattenfall nu. I morgon har vi bokat in oss pa en forskajakpaddling till nagra grottor, det blir skoj. Vi hade tankt hyra cykel eller moppe har eftersom det ar sa lugn trafik och inte sa stor stad men sedan tva veckor tillbaka ar det forbjudet for utlanningar att hyra cykel eller moppe just i den har staden, typiskt! Det gor att man kanner sig lite last men vi overlever.

Vi borjar fa kraftigare och kraftigare attacker av hemlangtan och haromdagen var vi riktigt nere, men sa fort man gor nagon aktivitet blir man glad igen. Det kanns lite jobbigt att det alltid kostar en massa pengar sa fort man vill gora nagonting, trots att allt visserligen ar billigt.

Under Mekongbatturen traffade vi nagra fransman som vi hangt lite med men de har dragit vidare nu. Det ar alltid kul nar man traffar nya manniskor pa de olika turerna.

Den 16 december drar vi vidare norrut med en flodbat igen, det blir spannande, inte lika mycket turister ditat.

Vi saknar er alla darhemma och det ska bli kul att fa traffa atminstone nagra av er pa brollopet.

Nagra bilder for er som inte orkar lasa all text

Soluppgang over Mekong:
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Stark supergott kaffe med ett tempel i bakgrunden

Just another waterfall

Chili pa tork

Sleeping buddah

Kommentera (1574)

Chiang mai - skriven av Camilla 2007-12-05 11:32

Nu ar vi i Chiang mai i norra Thailand. Som vi namnde forut sa bokade vi ju allt via T.A.T. och fick betala ett paketpris som visade sig vara ratt mycket mer an vad allt egentligen kostade. Boendet vi fick har varit bra hittills men tagresan som de bokat in oss pa var hemsk: 15 timmar sittande i stralkastar ljus (trots att det var natt) och i AC som gjorde att temperaturen kandes som nollgradigt plus daligt benutrymme. Vi hade ocksa fatt for oss att de pa TAT sa att vi hade liggplatser men icke, skams T.A.T!

Vi har gjort en tredagars trekking har och den var riktigt bra. Den inkluderade elefantridning, bamborafting (inte lika haftigt som raftingen i NZ) och vandring till en liten by, lagereld och god mat. Natterna tillbringades i en bambuhydda i lanade tunna sovsackar och sa manga filtar man kom over. Jag vaknade anda sista natten av att britten i gruppen lag och skakade och hyperventilerade av kold vid 4 tiden. Med andra ord det var valdigt kalla natter. Vi var totalt 7 personer i gruppen och tva skojfriska thailandska guider som bjod pa 'whisky' och hemgjorda cigarrer (vi undvek dem, det ryktades om att det var opium i dem). De ovriga i gruppen var valdigt trevliga och det var kul att fa lara kanna lite nya personer. Under den har trekkingen hade vi faktiskt med oss pringles, vilket var uppskattat av alla. For den intresserade finns nagra fler bilder har:
Bilder pa facebook

Vi har aven halsat pa Andreas syssling Charlotte som bor och jobbar med sin kille pa 'Rasta Art bar' har i Chiang mai sedan nagra veckor. Vi kan halsa till eventuellt oroliga faraldrar att hon mar bra och ser fin ut i rastaflator!

I morgon aker vi vidare till Luang Prabang i Laos, vi tror att resan tar 3 dygn inklusive diverse overnattningar. Vi kommer aka med en bat i 2 dagar langs Mekongfloden den sista biten.

Vi vill ocksa passa pa att gratta Carro och pappa pa fodelsedagarna!